Wersja do wydrukuSend by emailWersja PDF

Najwięcej centrów handlowych powstaje w dużych aglomeracjach i małych miastach

Obrazek
9 maja 2016

Na koniec 2015 roku funkcjonowało w Polsce 481 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 11 mln m kw. W 2015 roku najwięcej powierzchni handlowej trafiło na rynek w głównych aglomeracjach takich jak Warszawa, Katowice czy Łódź. Podobnie jak w roku 2014, dużym zainteresowaniem ze strony deweloperów cieszyły się również mniejsze miasta. Analizując projekty będące obecnie w budowie, najwięcej nowych  centrów handlowych przybędzie w 2016 roku również w małych oraz w największych miastach – wynika z raportu PRCH Retail Research Forum.

 

W 2015 roku powstało w Polsce 27 nowe obiekty handlowych ( o łącznej powierzchni 443 340 m kw.), a 18 już istniejących centrów zostało rozbudowanych (161 900 m kw.). Najwięcej nowych inwestycji, aż 12 ukończono w miastach poniżej 100 000 mieszkańców, natomiast w przypadku rozbudów najwięcej obiektów otwarto w największych aglomeracjach.

 

Największymi tradycyjnymi centrami handlowymi otwartymi w 2015 roku są: Zielone Arkady w Bydgoszczy (50 800 m kw.) Sukcesja w Łodzi (46 300 m kw.), Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 000 m kw.), Vivo! Stalowa Wola (32 500 m

kw.) oraz Galeria Galena w Jaworznie (31 000 m kw.).

 

Z danych zebranych przez autorów raportu PRCH Retail Research Forum wynika, że na koniec 2015 roku w budowie było 31 projektów handlowych (prawie 700 000 m kw. powierzchni najmu), z czego 25 stanowią nowe centra handlowe. Większość projektów, które pozostają w budowie zlokalizowana jest w największych polskich aglomeracjach, są to między innymi Posnania w Poznaniu (100 000 m kw.), Galeria Północna na warszawskiej Białołęce (64 000 m kw.), Wroclavia niedaleko wrocławskiego Dworca Głównego (64 000 m kw.) oraz Forum Gdańsk (62 000 m kw.).

„Rozwój centrów handlowych w Polsce stale postępuje. Pojawia się coraz więcej nowych projektów ale również ewoluują te, które na rynku są już od lat. Centra stają się coraz bardziej otwarte na tkankę miejską i coraz mocniej angażują się w rozwój lokalnych społeczności.  Rozwój rynku napawa optymizmem. Deweloperzy zakładają, że ponad połowa obiektów, które obecnie są w fazie budowy trafi na rynek w 2016 roku.” – powiedział Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

 

Rok 2015 był  dla rynku centrów handlowych w Polsce bardzo udany zarówno pod kątem nowych projektów, aktynowości nowych sieci handlowych jak i aktywności inwestorów.  W ubiegłym roku właściciela zmieniły centra handlowe


o łącznej wartości 2,2 miliardów euro, co jest kwotą ponad trzykrotnie wyższą w porównaniu z 2014 rokiem. Najaktywniejszą grupą inwestorów kupujących obiekty handlowe w Polsce były fundusze amerykańskie (29% wolumenu transakcji).

 

Na rynku odnotowano kilka spektakularnych przejęć obiektów typu „prime”, do których należy zaliczyć sprzedaż Starego Browaru w Poznaniu funduszowi Deutsche Asset and Wealth Management oraz nabycie centrum handlowego Riviera w Gdyni przez Union Investment. Oprócz tego inwestorzy,

 

poszukując bardziej atrakcyjnych stóp kapitalizacji, zawarli kilka transakcji w mniejszych miastach, jak Bielsko-Biała czy Opole, gdzie właścicieli zmieniły Galeria Sfera i CH Karolinka. Na uwagę zasługuje także zakup udziałów spółki giełdowej Echo Investment przez Griffin Real Estate, których wartość portfela handlowego wyniosła ok. 290 milionów euro.

 

 

 

Więcej informacji o rynku centrów handlowych w Polsce znajdą Państwo w raporcie PRCH Retail Research Forum.